maandag 9 mei 2011

lekker ijs

Een tijdje geleden plaatste Natuurlijk Zuinig een grappig en voor mij heel herkenbaar stukje over de neiging om dat wat je bij anderen leest, beter te weten. Vooral op eetgebied heb ik dat voortdurend. Of misschien denk ik niet eens dat ik het beter weet, maar laat ik me vaak leiden door wat ik verder nog in de koelkast vind of mijn persoonlijke smaak. Soms pakt dat geweldig uit en soms loopt het uit op een 'drama'.

 
Gisteren plaatste De Bakparade dit lekkere recept voor bananenijs. Tenminste ik denk dat het lekker is, want na mijn enthousiaste kreet op haar blog dat ik het ging namaken, vergat ik onmiddellijk het woord namaken in deze en gooide ik er naast bananen, ook diepvriesframbozen en aardbeien door, zoette ik het met stevia (mijn nieuwste ontdekking) en kokos en deed ik er yoghurt door.

 
Het resultaat was een heerlijk smakend ijsbolletje. Nog niet helemaal je van het, want de structuur was me te los. Ik heb lang en diep nagedacht maar de oplossing werd me door Schatje ingefluisterd, kokosmelk (hoe durft hij zo’n goed idee te lanceren, ik ben degene met een kooksite!) en dit ga ik volgend weekend uit proberen. Misschien denken jullie: wat doet ze toch moeilijk? Gooi er gewoon slagroom en ei door! Maar dat wil ik niet. Het is voor mij de eeuwige zoektocht naar iets lekkers dat voldoende zoet smaakt en een prettige structuur heeft zonder dat het vol met ongezonde troep zit.

 
Soms kan dat helemaal niet, ik ben er inmiddels achter gekomen dat vet in koekjes toch echt nut heeft en dat af en toe uit de band springen best kan. Maar ijs met fruit erin moet toch voldoende potentie hebben om lekker te zijn zonder er ‘slechte’ dingen in te stoppen.

 
Voor wie nu al wil experimenteren: dit maakte ik:

  • 2 bananen, in stukjes en bevroren
  • Handje aardbeien, bevroren
  • Handje diepvriesframbozen
  • 100 ml yoghurt
  • 100 ml melk
  • 3 druppels Stevia
  • 1 el kokosrasp

 

 
Meng alles in de keukenmachine en doe over in een bak met deksel. Zet het weg in de vriezer en roer het elk half uur flink door met een vork, zodat het geen keiharde massa wordt maar luchtig blijft. Haal het ongeveer een half uur voordat je het gaat eten uit de vriezer en zet het in de koelkast.

 
Het kleine bolletje op de foto is bevroren chocoladepasta gerold in kokosrasp. Ik serveerde er yoghurt bij.