vrijdag 13 mei 2011

Frambozenijs - suikervrij

Vorige week schreef ik over mijn 'zelf ijs maken' experiment. De conclusie was: geslaagd ijs maar moet wat voller van smaak. Dat deed ik door kokosmelk toe te voegen. Het ijs wordt gezoet door het fruit en de kokosmelk en een pietsie stevia. Maar suiker komt er niet aan te pas!

Vorige keer klopte ik het ijs-in-wording elk half uur door met een vork, om de vorming van ijskristallen tegen te gaan (ik heb dus geen ijsmachine). Op internet kwam ik een paar keer een andere manier tegen: door met een handmixer het ijs tussendoor 2 keer flink op te kloppen. Dat is dus minder arbeidsintensief en het zorgt voor een beter, luchtiger resultaat.

Wat heb je nodig voor een 4 personentoet:
  • 100 gram diepvriesframbozen
  • 1 banaan, bevroren en in stukjes gesneden
  • 400 ml kokosmelk
  • 100 ml sojaroom
  • 1 el citroensap (of sinaasappelsap)
  • 1/2 thl vanillepoeder
  • 4 druppels stevia (zei producten ABC)
en ook: een keukenmachine en een handmixer

Pureer de frambozen en de stukjes banaan in de keukenmachine. Giet over in een bak en meng de puree met de stevia en het citroensap. Roer de kokosmelk en de sojaroom er doorheen en klop het flink door met de mixer.  Doe een deksel op de bak en zet weg in de vriezer.

Haal na 1 uur de bak uit de vriezer en klop het nogmaals door met de mixer en zet weer terug.
Na nog een uur doe je dat nog een keer. Nu zet je de bak terug in de vriezer en laat het ijs met rust.

Een half uur voordat je het ijs wilt gaan eten, haal je de bak uit de vriezer en zet het in de koelkast. Dan is het niet meer zo hard en net zacht genoeg om er lekkere bolletjes van te vormen.

Ik deed het bolletje ijs tussen 2 (suikervrije) biscuitjes (denk aan een ijswafel). Dat was lekker!

Dit recept kan met alle soorten fruit gemaakt worden denk ik en ook met chocoladestukjes of stukje koek (stroopwafels!). Natuurlijk is de kokossmaak wel erg aanwezig. Als je daar niet van houdt kun je dit misschien vervangen door sojamelk of slagroom.

Ook lekker:
  • de bolletjes ijs rollen door de geraspte kokos of door hagelslag
  • in een bladerdeegbakje
  • een bolletje op een spies met verse stukjes fruit
  • met chocoladesaus
  • en nu moet ik stoppen want ik sla weer eens volledig door...