vrijdag 13 mei 2011

Framboos-chocolade bolletjes

Soms lees ik een recept van iemand anders, maak het na en dan komt er een creatieve niet te stuiten stroom van ideeën op gang. Dat overkwam mij na het maken van de overheerlijke en gezonde truffels van Natuurlijk Zuinig. Ik maakte ze en bewaakte de bak waar ze in zaten, met mijn leven. Desalniettemin waren ze heel snel op. Een 2e lading werd gemaakt en die verdween ook heel snel in onze monden. Vandaag maakte ik ze voor de 3e keer. Alleen ik had een probleempje. Zoon vond ze niet echt lekker. Als enige. De rest die ik het aanbood viel stil en kon alleen nog zeggen mmmmmmm.

Met het idee als uitgangspunt dat je van lijnzaad, nootjes, dadels en cacao iets heel lekkers kunt maken, bedacht ik een variant met dieprvriesframbozen gedoopt in chocolade en daarna gerold in de kokos. Ditmaal ging Zoon overstag. Ik denk dat de frambozen nét dat extra friszoet bieden, wat hij lekker vindt.


Wat heb je nodig:
  • 2 el lijnzaad
  • 2 el amandelsnippers
  • 2 el diepvriesframbozen
  • 5 dadels (of rozijnen of tutti frutti)
  • 2 el ongebakken en ongezouten pinda's
  • 1 el cacao
  • 1 el geraspte kokos
  • 3 druppels stevia

en ook: een keukenmachine

voor de topping: 4 blokjes pure chocolade en een kommetje met geraspte kokos

Doe alle ingrediënten (behalve die voor de topping) in de keukenmachine en maak het heel fijn.
Schep het mengsel over in een kom en rol er kleine balletjes van. Leg ze even op een bord.

Laat de chocolade au bain marie smelten en rol de balletjes er heel voorzichtig door. Haal ze één voor één uit de chocoladepan en rol ze voorzichtig door de kokos. Zet weg in de koelkast tot de chocoladelaag hard is geworden. Stort je er dan op: hard aan de buitenkant en zacht en zoet aan de binnenkant. Sodeju!

Julia als je dit leest: ik zou zelf nooit op zo'n idee zijn gekomen. Hartelijk dank hiervoor! Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik jouw idee heb aangepast naar een eigen variant en hier plaats. Dit opent een hele nieuwe wereld aan mogelijkheden voor mij!