zaterdag 30 april 2011

Seitan weetjes

Seitan is een heel smakelijke en heerlijke vleesvervanger. Mijn 1e kennismaking met seitan was - zeker - 15 jaar geleden op CS Amsterdam, waar een biodrogisterij ook broodjes verkocht, waaronder heerlijke pittige seitanbroodjes. Ik wist niet eens wat het was, maar werkte het graag naar binnen. Later, tijdens een- ontdek-je-zelf-weekend in de bossen rond Apeldoorn ontdekte ik eindelijk wat het was en hoe het heet. Er werden ons heerlijke vegetarische buffetten voorgeschoteld, waaronder verschillende gerechten met seitan. Mezelf vond ik niet dat weekend maar de seitan wel!.

Seitan is enorm eiwitrijk. Het wordt gemaakt van de gluten in tarwemeel. En gluten is een andere benaming voor de eiwitten in granen zoals tarwe, maar ook spelt, durum, rogge, gerst, etc.. Meel bestaat voor bijna 80% uit deze eiwitten. Seitan is eigenlijk brooddeeg waar alles is uitgeperst behalve de gluten. Het restant wordt gekookt in een bouillon met soja, zeewiervellen of zeewierpoeder en kruiden en is vervolgens klaar om te bewerkt. In de winkel is het vrij prijzig. Plakken seitan van ongeveer 250 gram kosten rond de €4,50. Het is ook verkrijgbaar in potjes: dan betaal je ongeveer €2,95 voor 330 gram (april 2011). Best duur en dat houdt me tegen om het vaak te gebruiken. Maar je kunt er heel verschillend lekkers mee maken maken, waaronder heerlijke saté. Zelf maken dus! Dat is vele malen goedkoper, ik denk dat het de helft scheelt.  

De ingrediënten die gebruikt worden om seitan te maken zijn belangrijk en niet zomaar te vervangen. Het algenpoeder (zeewier) zorgt voor voldoende aanwezige sporenelementen in de seitan. Dit zijn micromineralen die je weliswaar maar in hele kleine hoeveelheden nodig hebt, maar die niet door je lichaam zelf kunnen worden aangemaakt en die wél essentieel zijn voor alle lichaamsprocessen. En de combinatie sojasaus - seitan zorgt dat de plantaardige eiwitten gemakkelijk kunnen worden opgenomen door je lichaam, want bonen (sojasaus) en tarwe vormen een volwaardig plantaardig eiwit.


Voordelen van seitan:
Licht verteerbaar
Vol plantaardige eiwitten
Geen calorieën
Geen verzadigde vetten
Heel divers in het gebruik: je kunt het bakken, grillen, stoven

Nadelen van seitan
Duur
Bewerkelijk om zelf te maken
Niet geschikt voor mensen met een glutenintolerantie

Op internet vind je diverse recepten om zelf seitan te maken. Ik ga daar komende week eens fijn mee experimenteren en plaats dan binnenkort hier het resultaat.

Gebruikte bronnen: