vrijdag 15 april 2011

Rabarberroomkaastaart met koekjesbodem


Van 1 kilo rabarberjam maakte ik heerlijke rabarber-appeljam. Maar na 4 potten met rabarberjam gevuld te hebben besloot ik dat het wel genoeg was en stapte ik over op ander lekkers. Ik liep al een tijdje rond met een idee voor rabarbertaart en het was tijd voor een experiment. Over een paar weken is mijn schatje jarig en ik wilde een ideetje uitproberen. Het is een klein taartje geworden onder het motto: als het niet lekker is hoeven we er ook niet veel van op te eten. Maar op gaat deze taart wel, met gemak!


Wil jij een grote taart maken, verdubbel dan gewoon de hoeveelheden.

Wat heb je nodig voor een klein taartje (16 cm in doorsnede)
Voor de bodem:
75 gram koekjes (wat je maar lekker vindt, ik gebruikte speltkoekjes gezoet met speltstroop)
75 gram roomboter
1 el honing

Voor de vulling:
12 el jam
200 gram roomkaas (ik gebruik die van Bonné maar Mon Chou is ook prima)
1 thl agar-agar (vegetarisch bindmiddel, je kunt ook gelatine gebruiken)
3 el geraspte kokos

Voor de topping:
1 el honing
6 el suikervrije krunchies (haal ik bij de natuurwinkel) (*)

(*) als jij een andere topping wil, kan dat natuurlijk. Ik heb toevallig altijd krunchies in huis maar je kunt ook bijvoorbeeld wat appelschijfjes bakken met kaneelpoeder en daarmee de taart versieren, is ook lekker!

Smelt de boter op een heel laag vuur. Doe de koekjes in een stevige plastic zak (ik gebruikte een diepvrieszak), pak een deegroller en rol er op los, net zo lang tot de koekjes zijn veranderd in hele fijne kruimels. Meng die met de gesmolten boter en de honing en verdeel ze over de taartbodem. Druk het goed plat met de bolle kant van een eetlepel. Laat opstijven in de koelkast.

Meng de roomkaas met de kokos en de helft van de jam (6 eetlepels) en smeer die uit over de koekjesbodem.

Meng een theelepel agar agar met een heel klein beetje kokend water, en roer dat vervolgens door de andere 6 eetlepels jam. Smeer dat uit over de roomkaaslaag.

Maak één eetlepel honing warm in een pan en doe de kruchies er bij. Roer om en om zodat de honing zich mengt met de krunchies. Verdeel dit over de laatste taartlaag en zet de taart in de koelkast om op te stijven, minimaal 2 uur.

Het was een experiment maar het pakte heel goed uit. Een fris taartje met ingrediënten die allemaal voor handen waren.