zondag 3 april 2011

Rabarberjam

Vanaf april kunnen we niet om rabarber heen tot en met op zijn minst juni. Hoewel ik geen goede ervaringen in het verleden met rabarber op deed, ben ik het aan mezelf verplicht tóch iets smakelijks te proberen te bereiden. Dat deed ik namelijk niet eerder. Ik at alleen rabarbermoes die door iemand anders werd gemaakt en dat heeft voor een jaren durend trauma gezorgd. Maar goed, even diep ademhalen en diep nadenken en dan maken we rabarberjam.
Ik was heel tevreden met het resultaat. En dat brengt weer een stroom van ideeën op gang. Rabarbertaart, rabarbermoes, rabarbersiroop, dat moet toch allemaal te doen zijn.

De uitdaging van de rabarberjam was om hem wel smakelijk te krijgen, zonder veel suiker te gebruiken. Doordat ik de rabarber kookte in diksap, werd het al heerlijk zoet. Als je geen diksap in huis hebt kun je de rabarber in water koken, maar dan moet je wel iets meer suiker gebruiken.

Wat heb je nodig voor 3 tot 4 (kleine) potjes:
500 gram rabarber
2 dl diksap (ik gebruikte appel-rode vruchten maar appel-peer lijkt me ook lekker)
2 appelen
6 el gula java suiker (zie producten ABC) of 6 druppels vloeibare stevia (1/2 thl)
1 volle thl kaneelpoeder
1 thl gemberpoeder
15 gram marmello (*) (= 1/2 zakje)

(*) Marmello is een geleerpoeder dat ik bij de natuurwinkel haal. Als jij normaal iets anders gebruikt om jam te maken, dan doe je dat er gewoon door. Het kan ook met agar-agar.

Was en snij de rabarber in stukjes van 1 cm. Doe ze in een pan met het diksap en laat 15 minuten zachtjes koken tot moes. Snij of rasp de appelen en doe deze bij de moes, samen met de suiker (of stevia) en de kruiden. Laat nog eens 15 minuten zachtjes pruttelen, zodat het indikt. Zet eventueel de staafmixer er op om de jam goed fijn te maken (ik houd niet van dat draderige…) en laat nog langer inkoken als je iets dikkere jam wenst. Doe op het allerlaatst wat marmellopoeder erbij en laat nog 1 minuut doorkoken. Giet over in de (goed schoongemaakte) potten (tot de rand vullen), draai het deksel er stevig op (tot je klik hoort) en zet de potten onderste boven op een houten plank, minimaal 10 minuten. Dit doe je om de jam langer houdbaar te maken. Normaal wordt jam langer houdbaar door de vele suiker die er in wordt gestopt. Deze rabarberjam heeft dat niet en moet dus op een andere manier worden geconserveerd. Vandaar het onderste boven zetten (heb ik niet zelf bedacht hoor).

Als je minder suiker gebruikt is de jam minder lang houdbaar. Je kunt ook de jampotten 10 minuten in kokend water zetten, dan conserveert het beter.