dinsdag 5 april 2011

Humus - kikkererwtenspread

Gisteren aten we restjes: pitabroodjes met een groenteburger en rode linzenpuree. Op de valreep maakte ik er wat humus bij. Dat is niet alleen lekker met een pitabroodje maar ook heerlijk op een gewone boterham met wat tomaat en komkommer. Ik durf niet te zeggen waar humus oorspronkelijk vandaan komt,in ieder geval uit het Midden-Oosten, maar meer zinnigs heb ik daar niet over te zeggen.
Humus moet eigenlijk met tahin (pasta gemaakt van sesamzaadjes) gemaakt worden, maar dat heb ik nooit in huis. Zo op brood vind ik tahinpasta niet lekker en eigenlijk gebruikte ik het alleen voor de humus, en zo vaak maak ik dat nu ook weer niet. Maar humus kan ook makkelijk met pindakaas gemaakt worden. De citroen die er eigenlijk in hoort, verving ik door sinaasappelsap. En ik doe er verse peterselie door, iets wat er ook eigenlijk niet in moet maar wat het wat frisser maakt.

Wat heb je nodig:
  • 200 gram gare kikkererwten (die heb ik altijd klaar liggen in de vriezer)
  • 2 tot 3 flinke eetlepels pindakaas
  • wat sap van een citroen of een sinaasappel
  • 1 flinke teen knoflook, geperst
  • een scheut olijfolie
  • (een scheut water)
  • peper, zout, chilipoeder, paprikapoeder
  • handje verse peterselie
  • een staafmixer en een hoge kom

Doe de kikkererwten, de pindakaas, het sap, de knoflook in een hoge kom en zet de staafmixer erop tot je een mooie gladde massa krijgt (dit kan ook in de magimix, maar die is onlangs ter ziele gegaan, dus huize Spaarcentje raspt op de hand en staafmixert weer). Maak af met de kruiden, de peper en het zout en proef even. Misschien moet er een scheut water bij om het smeu├»ger te maken of wat meer kruiden. Als je de komende dagen nergens heen hoeft of geen zin hebt in sociaal contact, kun je er natuurlijk ook veel meer knoflook door doen.

Heerlijk bij alle soorten brood!


Variant:
met sesamzaadjes
met geroosterde pijnboompitten


Maak lekker veel zodat je de rest van de week het ook als broodbeleg kunt gebruiken.