zaterdag 2 april 2011

Groenteburger

Eerder maakte ik al eens kikkererwtenburgers en dat smaakte naar meer. Ditmaal maakte ik er een groenteburger van met rode paprika, pastinaak, wortel en wat kikkererwten. Omdat het een experiment was, maakte ik er niet zo veel maar een volgende keer maak ik een grote hoeveelheid en vries ik het in.

Wat heb je nodig voor 4 grote burgers:
200 gram groente in kleine stukjes gesneden (*)
1 teen knoflook, gesnipperd
1 el olijfolie
1 el ketjap
1 el pindakaas (of amandelpasta of tahinpasta)
1 thl ao noripoeder, beetje verse koriander (**)
100 gram gare kikkererwten
100 gram paneermeel
peper, zout

opmerking: in de eerste versie van dit recept zat ook 1 ei. Ik heb gemerkt dat een ei toevoegen niet nodig is, want het plakt al voldoende door de pindakaas.

(*) lekkere combinaties zijn:
  • wortel en pastinaak (winter)
  • courgette en aubergine (lente/zomer)
  • pastinaak en knolselderij (hersft/winter
  • pompoen en pastinaak (hersft/winter)
  • rode bieten en doperwtjes (lente)
  • venkel en doperwten (lente/zomer)
  • paprika en doperwten (lente/zomer)
  • bloemkool en geroosterde paprika (zomer)
(**) eigenlijk moet je gewoon natuurlijk helemaal zelf weten wat voor kruiden je hier door doet. Dat kan van alles zijn!

Verwarm de olijfolie in een koekenpan en bak de groenten en de knoflook totdat ze beetgaar zijn. Bestrooi met zout en peper en meng er een eetlepel ketjap en een eetlepel pindakaas door. Schep over in een hoge kom en laat afkoelen. Doe de gare kikkererwten erbij en zet de staafmixer er even op. Het moet niet al te fijn worden, beetje half ministukjes, half gepureerd, zo krijg je een lekkere smeuige massa. Doe het paneermeel er bij en meng goed door met je handen. Maak er ballen van en druk ze fijn, zodat je de vorm van een burger krijgt.



Bak ze ongeveer 5 tot 10 minuten in de koekenpan.

Doe er ook eens geroosterde sesamzaadjes door of gehakte pinda's door, heel erg lekker!



Wat is ao noripoeder? Gemalen zeewier en heel smakelijk! Het doet in de verte denken aan maggi en ik gebruik het ook vaak in de soep. Ik koop het in de natuurwinkel