woensdag 27 april 2011

Chocoladepasta

Eerder schreef ik het al, Tijm & Suikerbiet plaatste een recept voor chocoladepasta en dat was voor mij het startsein van veel experimenten. Want ik vond zijn recept heel lekker maar niet goed smeerbaar (naar mijn smaak). Dus ging ik water toevoegen maar het duurde even voordat ik de juiste verhoudingen had. Uiteindelijk kreeg ik die van een gepensioneerde banketbakker die ik hier maar even Bakker Theo noem, want zo noemen wij hem in het echte leven ook.

Dusssss, chocoladepasta van Bakker Theo:

  • 1 blikje gecondenseerde melk
  • 1 blikje water
  • 250 gram roomboter
  • 400 gram pure chocolade (*)
en ook: voldoende lege schone potjes, afhankelijk van de grootte toch wel 4 tot 6.

(*) ik gebruik meestal die van V.erkade Faire Trade

Smelt de roomboter op een laag vuur. Breek de chocolade in stukjes en voeg deze toe aan de boter.Laat smelten onder voortdurend roeren, tot je een mooie gladde massa hebt. Voeg dan de gecondenseerde melk toe en roer met een garde tot dit ook goed oplost. Vul, tot slot,  water in het lege blikje tot het vol is en doe dat bij de chocoladepasta. Roer nog even door en giet het over in de potjes.

Bewaar in de koelkast.

Alternatieven:
Omdat ik zelf niet zo goed tegen melk kan, heb ik ook een alternatieve chocoladepasta bedacht op basis van kokosmelk. Nieuwsgierig? Kijk hier.