vrijdag 29 april 2011

Chocoladepasta op basis van kokosmelk - suikerarm

Eerder schreef ik al dat ik een smeuïge chocoladepasta zonder melk wilde maken. Ik kan niet zo goed tegen melk en de chocopasta die ik 2 dagen geleden hier plaatste is met gecondenseerde melk. Dat is dus én melk én verschrikkelijk zoet. Daarom plaats ik nu een alternatief voor diegenen die net als ik ook liever geen melk gebruiken: chocoladepasta gezoet met kokosmelk en stevia (*). Natuurlijk kun je deze chocopasta ook met suiker zoet maken, als je daar geen bezwaar tegen hebt. Vervang in dat geval de stevia voor 6 eetlepels (met een bol buikje) suiker.

(*) zie Producten ABC

Chocoladepasta :

  • 120 ml kokosmelk (en vries de rest in of gebruik het in een lekker roerbakgerecht of zo)
  • 50 gram roomboter
  • 100 gram pure chocolade (*)
  • 4 druppels stevia (of 4 eetlepels suiker)
en ook: 1 schone pot (schoongemaakt met soda of net in de vaatwasser gewassen)

(*) ik gebruik meestal pure chocola van 85% (Fair Trade) waar wel zit. Wil je helemaal geen suiker dan kun je pure chocolade van Molenaartje kopen, die is meen ik gezoet met maismoutstroop. Tot slot is er ook chocolade gezoet met stevia te koop van het merk cavalier, daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Smelt de roomboter op een laag vuur. Breek de chocolade in stukjes en voeg deze toe aan de boter. Laat smelten onder voortdurend roeren, tot je een mooi gladde massa hebt. Voeg dan de kokosmelk toe en roer met een garde tot dit ook goed oplost. Doe tot slot de druppels stevia (of de suiker) erbij, roer nog even door en giet het over in een pot. Draai dicht tot je de klik van het deksel hoort.

Bewaar in de koelkast. Let op, dit is minder lang houdbaar dan chocoladepasta die je in de winkel koopt. Als je het met stevia maakt lukt langer dan een maand bewaren niet. Dat maakt niet uit want na een maand is de pot zeker op. Als je de pasta met suiker maakt dan is het langer houdbaar.

Alternatieven:
  • Gewone chocopasta gemaakt van gecondenseerde melk.
  • Vervang de Stevia voor maismoutstroop of agavesiroop of gula javasuiker of arengasuiker of gewone suiker. De hoeveelheden zal je moeten uitproberen. Ik maakte het eerder met 4 el maismoutstroop maar weet niet precies de hoeveelheden voor de andere suikers. Begin gewoon met 4 eetlepels en proef even (met een schone lepel!). Voeg toe tot je tevreden bent.
  • Goedkoper: vervang de pure chocolade door 5 eetlepels cacaopoeder.