woensdag 27 april 2011

Bakken met restjes: chocolademuffins

Dit stukje begint met het voetbaltoernooi van Zoon. Of nee, eigenlijk met mislukte chocoladepasta. Dat komt, ik ben al weken aan het experimenteren met het zelf maken van chocoladepasta. Tijm & Suikerbiet plaatste enige tijd geleden een recept, dat maakte ik, het was super lekker maar naar mijn smaak te slecht smeerbaar en dus ging ik experimenteren. Ik vroeg uiteindelijk advies aan een gepensioneerde banketbakker en nu heb ik hét recept (dat ik later zal plaatsen). Zus reageerde enthousiast op zelfgemaakte chocopasta maar blieft geen puur. Als verrassing maakte ik het voor haar met melkchocolade. Maar dat mislukte, want de ene chocolade is de andere niet en met melkchocolade werd het een hele slappe chocopasta, meer saus dan smeerbare pasta. Dat kon ik niet meegeven aan Zus, alleen wij houden hier niet van melkchocolade dus staan er 3 potten mislukte melkchocoladepasta in de koelkast.

Tot zover de achtergrond. Nu het voetbaltoernooi. Jongens die voetballen krijgen honger, en in plaats van iets te kopen, pakte ik de mislukte chocoladepasta en gaf deze een doel in het leven, want weggooien doen we niet. De chocopasta is niet op met 12 muffins, maar als experiment was het zo geslaagd dat ik er binnenkort een cake mee ga bakken.

Wat heb je nodig voor 12 chocolademuffins:
  • 200 gram mislukte chocopasta
  • 2 eieren
  • 150 gram zelfrijzend bakmeel (*)
  • snuf zout
  • 1 thl vanillepoeder
  • 5 el melk
  • 5 el hagelslag
en ook: 1 muffin bakblik en boter of olie om in te vetten

(*) of dit vervangen door 150 gram bloem en 1 thl bakpoeder

Bereiding
Verwarm de oven voor op 190 graden. Vet het muffinblik in.

Klop de eieren met een mixer lekker schuimig. Meng het bakmeel met het vanillepoeder en het zout en voeg dat toe aan de eieren. Roer door met een spatel en voeg de melk toe. Weer even door roeren en dan doe je de chocoladepasta er bij. Tot slot de hagelslag, weer even omroeren en met een diepe lepel over scheppen in het muffinblik.

Bak de muffins 20 minuten in het midden van de oven. Controleer met een houten prikker of ze gaar zijn, de prikker moet er droog uitkomen.

Wip de muffins voorzichtig uit het blik en koel ze af op een rooster.


Voor het geval bij jou de mislukte chocoladepasta nét op is, geef ik hier een alternatief recept:
  • 50 gram gesmolten roomboter
  • 100 gram chocolade
  • 100 ml melk
  • 100 gram suiker
  • 2 eieren
  • 150 gram zelfrijzend bakmeel (*)
  • snuf zout
  • 1 thl vanillepoeder
  • 5 el hagelslag

(*) of dit vervangen door 150 gram bloem en 1 thl bakpoeder

Bereiding
Verwarm de oven voor op 190 graden. Vet het muffinblik in.

Klop de eieren met een mixer lekker schuimig. Breek de chocolade in stukjes. Smelt op laag vuur de roomboter en doe daar chocoladestukjes bij. Roer goed door met een garde totdat je een mooi glad mengsel krijgt. Voeg daar de suiker aan toe, en roer ook weer tot het is opgelost. Als laatste giet je de melk erbij, tot je een mooi gladde niet te dikke saus krijgt. Haal van het vuur af en laat afkoelen.

Meng het bakmeel met het vanillepoeder en het zout en voeg dat toe aan de eieren. Roer door met een spatel en voeg de melk toe. Weer even door roeren en dan doe je er de afgekoelde chocoladesaus bij. Tot slot de hagelslag, weer even omroeren en met een diepe lepel over scheppen in het muffinblik.

Bak de muffins 20 minuten in het midden van de oven. Controleer met een houten prikker of ze gaar zijn, de prikker moet er droog uitkomen.

Wip de muffins voorzichtig uit het blik en koel ze af op een rooster.