zaterdag 5 maart 2011

Tortilla gevuld met knolselderij en gehakt

Gisteren plaatste Natuurlijk zuinig ook een recept voor het zelf maken van tortilla’s, het klassieke recept. Dus wie zich daar eens aan wil wagen, kan bij haar nalezen hoe het moet!

Ik maakte de tortilla volgens mijn eigen luie methode. Het voordeel zelf vind ik dat de tortilla’s zachter (als een normale pannenkoek) of wat knapperiger kunnen worden als je ze in de oven opwarmt.

Ik vulde ze met een mengsel van knolselderijblokjes, aardappel en gehakt. Ik raakte mijlenver van het oorspronkelijke idee van tortilla’s, want er kwam geen kaas aan te pas.


Wat heb je nodig voor 2 eters:
300 gram knolselderijblokjes (heel klein gesneden)
100 gram aardappelblokjes (ook heel klein gesneden)
2 el doperwtjes (hadden we over en kleurde wel mooi bij de rest)
200 gram rundergehakt
rundergehakt
1 flinke teen knoflook, gesnipperd
½ thl kaneelpoeder
½ thl saffraanpoeder
½ el honing

Voor de garnering:
Handje peterselie
2 el amandelsnippers

Verwarm een koekenpan en bak het gehakt rul. Ik gebruik geen olie want er komt al genoeg vet uit het gehakt. Als het gehakt rul (korrelig) is, doe je de groenteblokjes, de knoflook en de kruiden erbij. Bakken op hoog vuur en flink omscheppen. Eventueel even laten garen op een wat lager vuur met een deksel op de pan. Het neemt niet veel tijd in beslag, afhankelijk van de grootte van je blokjes ben je met 5 tot 10 minuten klaar. Roer een eetlepel honing erdoor.
Ondertussen verwarm je in een andere koekpan de tortilla’s. Je kunt er ook voor kiezen de tortilla te vullen met de vulling en te verwarmen in een oven (niet langer dan 5 minuten, anders wordt de tortilla te hard).

Leg de tortilla’s op borden, verdeel de vulling erover heen en klap de tortilla dubbel.