vrijdag 25 maart 2011

Tomatenchocoladesaus

Deze saus maak ik al jaren en is altijd een groot succes, ook al zijn mensen soms wat huiverig om het te proberen. Ik kookte vroeger in een restaurant en daar had ik het op de kaart gezet. Gasten durfden dat soms niet te bestellen en dan liet ik het ze eerst even proeven. Meestal waren ze meteen om! Koken met chocolade is volgens mij iets Mexicaans, maar misschien klets ik wel ongelofelijk uit mijn nek nu. Het is in ieder geval lekker….

Wat heb je nodig?
  • 1 ui gesnipperd
  • 1 teen knoflook, gesnipperd
  • 1 el olijfolie
  • 1 thl sambal
  • 2 thl kaneelpoeder
  • ½ thl chilipoeder (kan worden vervangen door cayennepeper)
  • 1 bouillontablet
  • 500 gram gezeefde tomaten
  • 4 blokjes pure chocolade in stukjes gebroken (is ongeveer 40 tot 50 gram)
  • verse koriander gehakt (eventueel te vervangen door peterselie maar in ieder geval: vers)
  • handje gehakte ongebrande noten en amandelsnippers

Fruit de ui en de knoflook in de olijfolie en doe de sambal er bij. Even bakken. Doe de kruiden bij het uimengsel en voeg de gezeefde tomaten met het bouillonblokje toe. Laat 15 tot 30 minuten zachtjes pruttelen en voeg dan de chocolade toe, die lost vanzelf op in de saus.
Maak af met peper en zout en bestrooi met de gehakte noten, de amandelsnippers en de gehakte koriander.

Wij eten het met gegrilde kipfilet en rijst met doperwten en broccoli maar het is ook heerlijk met rollade of pittige gehaktballetjes.

Wat je over hebt van de saus kun je invriezen of meteen de volgende dag opmaken. Bijvoorbeeld een tortilla gevuld met kidneybonen, paprika, courgette en rijst met een lik tomatenchocoladesaus erover heen, even in de oven met wat geraspte kaas, heel lekker!

Ook heel lekker:
Doe steranijs en een snufje kruidnagel in de saus en laat meepruttelen. Venkelzaadjes kunnen ook heel goed. Als je van rozijnen houdt, kun je deze ook toevoegen aan de saus.

Zorg dat je echt pure chocola gebruikt, met minimaal 75% cacao,maar eigenlijk geldt: hoe meer hoe beter. Ik heb pure chocolade met 88 %. Dat is om zo uit de hand te eten niet echt lekker (tenzij je een heel erg geoefende chocoholic bent) maar zo in de saus is het super.