zaterdag 26 maart 2011

Pindakaasmuffins

Pindakaas is niet alleen lekker op brood, je kunt er ook mee bakken, maar het moet wel lekker zijn natuurlijk. De laatste tijd heb ik wat met pindakaas in baksels ge-experimenteerd. Niet altijd met even groot succes, ik probeerde pindakaaskoekjes volgens eigen recept en die waren niet te vr...n. Toen probeerde ik een pindakaastaart en die ging zo de vuilnisbak in (schaam). Toen probeerde ik pindakaas-havermoutkoekjes van De Bakparade en dat was een groot succes. Heerlijk en ook makkelijk in te vriezen.

Vanmorgen ging ik weer zelf uitproberen en maakte ik pindakaasmuffins. Makkelijk te maken en bedoeld als ontbijtmuffin of als gezond tussendoortje voor Zoon om mee naar school te nemen. De bedoeling is om de muffin door te snijden en er wat (suikervrije) jam op te smeren. Als je dat niet wilt, kun je er ook voor kiezen om wat suiker of wat kaneelpoeder aan de ingrediënten toe te voegen, want het is niet zoet.

Wat heb je nodig voor 12 muffins:
  • 200 gram speltmeel
  • 200 gram yoghurt
  • 2 thl bakpoeder
  • een banaan in kleine stukjes gesneden
  • 1 ei
  • 2 tot 3 el pindakaas
  • 2 el geraspte kokos
  • een muffinblik
  • wat olie om het bakblik in te vetten

Verwarm de oven op 180 graden.
Meng het meel met het bakpoeder en de kokos in een kom. Schenk 200 ml yoghurt af in een maatbeker en doe er de pindakaas en het ei bij en zet de staafmixer er op. Giet het bij het meelmengsel en schep om met een spatel. Doe de banaanblokjes er door. Vet het bakblik in. Schep het beslag in het bakblik en bak af in 15 to 18 minuten.

Laat afkoelen, snij er één door midden en besmeer met (aardbeien)jam. Lekker hoor!
Kan worden ingevroren.