maandag 14 maart 2011

Een jubelverhaal over spelt

Waarom gebruik ik meestal speltmeel in mijn recepten? Nou allereerst omdat het zo lekker is! Ik ontdekte eerst de lekkere smaak en kwam er pas later achter dat speltgraan veel gezondheidsvoordelen heeft ten opzichte van tarwegraan. Dus hier volgt een promopraatje (en nee ik heb geen aandelen in een molenaarswinkel en nee ik krijg hier geen geld voor).

  • Spelt is makkelijker te verteren. Veel mensen met darmproblemen, verteren speltbrood veel makkelijker dan tarwebrood. Door de vele voedingsvezels in spelt, worden de darmen aangezet om actiever te worden.
  • Speltmeel werkt minder in op de bloedsuikerspiegel dan tarwegranen, het zorgt dus langer voor een verzadigd gevoel en energie.
  • In spelt zit veel minder fytinezuur dan in tarwe, dit zuur maakt het voor je lichaam moeilijker om mineralen op te nemen.
  • Speltgraan bevat méér koper, zink, ijzer, fosfor en magnesium dan tarwe
  • Speltmeel laat zich wat makkelijker bewerken dan tarwe, het is ‘zachter’ dan tarwe en daardoor bakt het beter (is mijn ervaring). Als ik bak met tarwemeel heb ik vaker last van een stugger deeg. Spelt neemt veel makkelijker vocht op en leidt bij mij sneller tot een lichter verteerbaar brood.
  • Speltgraan bevat veel vitaminen uit de B-groep, meer dan andere graansoorten en die B-vitaminen zijn onontbeerlijk voor de neurologische prestaties in je bovenkamer, je humeur en je concentratievermogen.
  • Veel mensen met een voedsel- en graanallergie reageren wel goed op speltmeel.

Spelt combineert in een bijna ideale vorm vele voordelen van een gezonde voeding. Zo bevat spelt oa energie in de vorm van licht verteerbare koolhydraten, hoogwaardig vet met onverzadigde vetzuren, een ideale eiwitsamenstelling en vitale stoffen zoals vitaminen, mineralen en sporenelementen (bron: Bakken met Spelt, Uitgeverij Deltas).

Heb ik je al overtuigd? Gewoon eens proberen. Ik bak er van alles mee, brood, muffins, cakes, taarten, pannenkoeken, pitabroodjes. Waar in recepten staat dat je tarwebloem moet gebruiken, kun je zonder problemen speltmeel gebruiken (er is ook speltbloem, maar meel is nu eenmaal voedzamer en gezonder).

Ik koop het in de natuurwinkel, en ja het is duurder dan een pak tarwemeel. Maar o, wat is het lekker….

Bronnen:
Bakken met spelt, Uitgeverij Deltas