zaterdag 5 maart 2011

Chocoladetaart (2)

Op verzoek van Kniepertie is hier dan het recept voor de chocobom die ik van de week maakte.

Het was een beetje van hopsakee en hatseflats, dus ik hoop dat ik het goed opschrijf. Dat komt: ik had wat beslag over van de cupcakes die ik maakte. Ik bakte dat af in een minitaartvormpje (16 cm doorsnee). Toen dat was afgebakken zag het er wat zielig uit, zo'n plat chocoladerondje. Dat riep om meer. Dus maakte ik nieuw cakebeslag en bakte nog 2 bodems en die ben ik gaan stapelen en vullen tot een 3 laagse chocodroom.

Wat heb je nodig:
voor het beslag
  • 200 gram roomboter
  • 200 gram rietsuiker
  • 200 gram zelfrijzend bakmeel
  • 4 el cacaopoeder
  • 5 eetlepels melk
  • 3 eieren

alle ingredienten op kamertemperatuur

voor de vulling:
  • 100 gram (om en nabij) roomkaas (gewoon de goedkoopste uit de super)
  •  4 el rietsuiker
  • 4 el jam
  • 4 el geraspte kokos

voor de topping:
  1. 50  tot 75 gram pure chocolade
  2. beetje water
  3. hagelsag

ook nodig:
  • een staafmixer
  • 2 of 3 kleine taartvormen van 16 cm doorsnede. Als je niet over meerdere taartvormen beschikt, kun je achter elkaar bakken in plaats van tegelijkertijd of de taart 2 laags in plaats van 3 laags maken door grotere taartvormen te gebruiken (20 cm doorsnede).

Bereiding
Verwarm de oven op 170 graden.

Je maakt eerst het cakebeslag:
Doe de boter in een kom en zet de mixer aan. Als de boter begint te pieken, voeg je de suiker beetje bij beetje toe. Als de massa gemengd is en redelijk luchtig lijkt, doe je één voor één de eieren erbij en mixt verder.

Meng het zelfrijzend bakmeel met een garde met de cacao en voeg dat ook weer beetje voor beetje aan de boter-eimassa toe en mix het met de staafmixer.

Tot slot doe je er de melk bij en mixt nog ongeveer 2 minuten door.

Nu is je beslag klaar. Vet de taartvormen in en verdeel het beslag over de taartvormen. Plaats in de oven en bak in ongeveer 20 tot 25 minuten af. Het is gaar als een houten prikker er droog uitkomt.

Heb je geen plek om de vormen naast elkaar te bakken, bak ze dan boven elkaar op roosters (geen platen) en wissel halverwege de baktijd: doe de onderste naar boven en andersom.

Laat de taarten goed afkoelen. Ondertussen maak je de vulling: meng de roomkaas met de suiker, de kokos en de jam.

Snij de afgeloelde taartlagen los van de onderkant. Leg een taartlaag op een groot bord.  Nu ga je stapelen en vullen. Besmeer de bodem met de roomkaassmurrie en als het goed verdeelt is leg je er een taartlaag overheen. Die besmeer je ook, lekker royaal.

Met wat overblijft, plamuur je de zijkanten van de taart dicht zo goed als mogelijk. Houd de taart een beetje scheef (voorzichtig) en bestrooi de zijkanten met hagelslag.

Smelt de pure chocola (evt met wat water). Ik doe dat gewoon in een pan op heel laag vuur. Giet de gesmolten chocolade over de taart en verdeel de massa. Beetje druppen hier en daar mag best. Strooi hier hagelslag overheen en maak af met poedersuiker. Zoek in je kast wat er verder op kan liggen: ik plaatste een chocotruffel bovenop in het midden, maar denk ook aan walnoot of iets anders dat leuk staat en eetbaar is.

Vult goed en smaakt naar meer.