donderdag 31 maart 2011

appel-havermoutrotsjes

Het is een eeuwige zoektocht naar lekkere en verantwoorde tussendoortjes om mee te geven aan een 9-jarige naar school. Aan sultana's en evergreens doen we allang niet meer, omdat deze bomvol suikers zitten. Nu verkopen ze bij natuurwinkels heerlijke suikervrije/arme alternatieven. Vooral de fruitbreak en koeken van M.olenaartje vinden we heerlijk. Maar deze zijn ook heel prijzig. Zelf iets maken dus. Ik geef vaak suikerarme muffins mee en dat besmeer ik dan met jam of appelstroop maar een tussendoortje dat koek kan worden genoemd, heeft een bepaald psychisch effect merk ik, vandaar de zoektocht naar iets dat redelijk krokant is, zoet genoeg is om voor koek door te gaan en toch niet ongezond.
Vorige week maakte ik pindakaas-koekjes naar een recept dat ik bij de Bakparade vond. Heel lekker. Maar omdat we niet altijd trek hebben in pindakaaskoekjes maakte ik gisteren een variant met appel en appelstroop en paste de verhoudingen aan, want pindakaas gedraagt zich anders dan appelstroop. Ik noem het rotsjes, want bij koekjes denk ik eerder aan deeg dat netjes is uitgerold en deze rotsjes zien er uit alsof ze van grote hoogte toevallig op mijn bakplaat zijn neergestort, maar ze smaken er niet minder om.

Wat heb je nodig voor ongeveer 16 rotsjes?
  • 2 appelen, geraspt
  • 1 el lijnzaad & 3 el warm water
  • 60 gram appelstroop (= ongeveer 2 el)
  • 1 el lijnzaadolie (of olijfolie of roomboter)
  • 80 gram havermout
  • 90 gram speltmeel of bloem
  • 1 thl bakpoeder
  • 2 thl kaneelpoeder
  • 15 gram kokos (= ongeveer 1 el)
  • 20 gram gedroogde pruimen ( = 4 stuks) (*)
  • 3 el gula java (of een andere suikersoort, je kunt ook de suiker weglaten en iets meer appelstroop erdoor doen, dan wordt het wel een stuk natter en zou ik er iets meer bloem door doen)
  • snufje zout
(*) of rozijnen of tutti frutti, t is maar net wat je lekker vindt.

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Leg een vel bakpapier op de bakplaat.
Meng het lijnzaad met het warme water en laat even staan.
Meng meel, havermout, bakpoeder, kaneel en kokos in een kom. Hak de pruimen heel fijn en meng ze met de lijnzaad, de olie en de geraspte appel door het meelmengsel. Gewoon met je handen is het makkelijkst, je moet niet vies zijn van plakkerige zooi!
Gebruik 2 eetlepels om de rotsjes te vormen. Ik schepte telkens met een eetlepel wat beslag en dan modelleerde ik het met de andere eetlepel tot een redelijk acceptabele vorm en legde het op de bakplaat.
Bak in 10 tot 15 minuten gaar. Ze kunnen worden ingevroren.