zaterdag 19 maart 2011

Aardappeltaart extra

Eerder plaatste ik een recept voor aardappeltaart, lekker snel en makkelijk voor als je te veel aardappelen in huis hebt. Maar natuurlijk kun je een hele eenvoudige aardappeltaart uitbreiden met lekkers, zodat het nóg lekkerder wordt.

Wat heb je nodig voor 4 eters:
  • 700 gram aardappelen
  • 200 gram courgette
  • 200 gram olijven zonder pit
  • 2 tomaten
  • 5 grote eieren
  • Scheutje room, 50 tot 100 ml (ik gebruik sojaroom)
  • 100 gram gerookte spekreepje (biologisch hè!)
  • 200 gram runderchipolata (ook biologisch hè!)
  • 1 ui, gesnipperd
  • 1 teen knoflook, gesnipperd
  • Handje verse basilicum, gesnipperd (of 1,5 thl gedroogde)
  • Peper en zout
  • 1 el pesto (hoeft niet maar had ik over (*)
  • 1 el olijfolie en olie om taartvorm mee in te vetten

En ook: een taartvorm

(*) Pesto is één van de weinige sauzen die ik niet altijd zelf maak, maar kant en klaar koop. Ik vries het in hele kleine porties in en zo kan ik heel makkelijk gerechten opleuken met een lik pesto. Natuurlijk moet ik het zelf gaan maken, daar ga ik me binnenkort eens in bekwamen.

Verwarm de oven op 200 graden.
Schil en was de aardappelen en snij ze in dunne plakjes. Kook ze 2 minuten, giet af en spoel met koud water.
Snij de courgette in dunne plakjes.
Verwarm de olijfolie in een koekenpan en bak de spekreepjes uit, samen met de knoflook en de ui. Haal ze uit de pan en bak de chipolataworstjes in dezelfde pan tot ze gaar zijn. Laat afkoelen en snij in kleine plakjes.
Meng de eieren met de room en de kruiden. Had de olijven fijn en gooi ze bij het eimengsel. Snij de tomaten in kleine blokjes en doe die ook bij het eimengsel.
Vet een taartvorm in met olijfolie en leg alle ingrediënten erin. Ik begin altijd heel netjes met dakpansgewijs plakjes aardappel, courgette en stukjes worst maar uiteindelijk ontaardt het bij mij altijd in een ongeorganiseerd zooitje dat er niet minder om smaakt. Doe tot slot het eimengsel over alles heen. Hou de taartvorm een beetje scheef zodat het eimengsel zich goed verspreid.

Zet de taart in de oven en bak in ongeveer 45 minuten af. Als je merkt dat de bovenkant te hard gaat, kun je het afdekken met aluminiumfolie. Het afbakken duurde langer dan bij de eenvoudige versie. Ik weet niet waarom, misschien omdat er meer vulling in zit? 

Eet smakelijk!

Varianten:
Dit kan natuurlijk heel makkelijk zonder vlees gemaakt worden. Doe er dan bijvoorbeeld kaas en walnoten bij. Met stukjes tonijn of gerookte zalm is ook een optie. Of met meer groenten bijvoorbeeld aubergine en paprika erbij en plakjes mozzarella, dat is meer een zomerse variant....