maandag 28 februari 2011

Witte koolkoek met gerookte zalm



Op internet vond ik een tijd geleden een gerecht dat Japanse Pizza werd genoemd, een gerecht met een combinatie van ei, fijn gesneden groente en meel. Onderstaand recept is daar een vrije bewerking van. Ik vond het oorspronkelijke recept wel lekker maar wat flauw. Het idee erachter is wel erg gezond, makkelijk te maken en bijzonder geschikt voor restverwerking. De witte kool moest op dus vandaar, ik voegde er ook kaas, gerookte zalm en kappertjes aan toe. Ik doe hiermee geen recht meer aan het oorspronkelijke recept, dat juist bewust vrij van kaas en dierlijke ingrediënten was.  Omdat ik de benaming pizza ook wat misleidend vind (dan verwacht ik toch echt wat anders) en het geen omelet is en ook geen pannenkoek, noem ik het maar Koolkoek.

Wat heb je nodig voor 2 eters:
2 eieren
200 gram echt heel fijn gesneden witte kool (ik raspte het in de magimix)
100 gram gerookte zalm, in snippers gesneden
60 gram speltmeel of gewone witte bloem
1 el olijfolie
paar grote kappers (geen noodzaak maar bij ons stond al tijden een pot kappers uit Mallorca te roepen om geopend te worden)
1 thl dille
geraspte knoflook
peper en zout
beetje geraspte pittige kaas (handje)

Bereiding
Meng alle ingrediënten tot een beslag.
Verwarm de olijfolie in een koekenpan en doe het beslag erin. Druk het plat zodat een koek ontstaat. Bak ongeveer 5 minuten en draai dan de koek met behulp van een bord om en bak de andere kant, weer ongeveer 5 minuten, op zacht vuur.
Het is lekker als je nu de bovenkant bestrijkt met wat knoflookolie maar dat is geen halszaak. Wel halszaak is nog wat geraspte kaas erover strooien, zodat het kan smelten.

Eventueel strooi je er nog wat groen over en wat pitjes en dan is de koek klaar voor consumptie.

Alternatieven:
  • Te maken met prei, paksoi, rode kool, knolselderij, courgette…….
  • In plaats van zalm kun je ook restjes vleesbeleg die op moeten gebruiken: salami, ham…..
  • Te maken met verschillende smaakcombinaties, bijvoorbeeld mosterd en kaas of kerrie en gember of garam massala kruiden
  • Lekker met een dip erbij van bijvoorbeeld tsatsiki of pittige gepureerde rode linzen

Lekker met sla!

Als je nieuwsgierig bent naar het oorspronkelijk recept: Japanse pizza van Amber Albarda.