zaterdag 26 februari 2011

Muffin of cupcake? wat is het verschil?

Heel lang was het me niet duidelijk wat het verschil was tussen een muffin en een cupcake. Het wordt namelijk allebei door elkaar gebruikt. Toch is er wel een verschil. Muffins worden oorspronkelijk gemaakt op basis van olie en zijn beduidend minder zoet dan cupcakes, die met boter horen te worden gemaakt en vaak wat meer suiker bevatten. Ook worden cupcakes vaker versierd met een topping. Bovendien wordt een muffin meer als een broodje beschouwd. Een muffin is  een goed vullend tussendoortje of kun je zelfs als ontbijt of lunch eten, dat doe ik wel tenminste met de suikervrije muffins die ik maak. Een cupcake is echt voor een feestmoment.Het verschil zit dus vooral in hoe 'slecht het is'.

Zelf maak ik vaak suikervrije muffins en zoet deze met banaan of gedroogd fruit en stroop. Hoewel ik dit eerst altijd met olie deed, ging ik onlangs toch overstag voor roomboter. Ik heb gemerkt dat een heel klein beetje boter (3 el voor 12 muffins) de smeu├»gheid enorm ten goede komt.

Wie op de centen let, komt snel uit bij alles zelf maken. Zo ook muffins. Het is heel weinig werk en ze kunnen uitstekend worden ingevroren. Haal in de ochtend een muffin uit de vriezer, stop in het trommeltje van je kind en als het tijd is voor het 10-uurtje op school is de muffin ontdooid en hapklaar.