zondag 27 februari 2011

Bieten met gekarameliseerde uien en geitenkaas

De bereiding duurt lang vanwege het garen van de bieten. Heb je haast neem dan voorgekookte bieten.

Bieten koken is een heel gedoe, heel je huis stinkt en het kookwater dat prachtig rood kleurt, bevat ook de vitaminen die de bieten juist zo waardevol maken. Op zoek naar een alternatief dus: geroosterde bieten. (*) Dat vraagt enige voorbereiding en étappekoken: ik roosterde de bieten in de ochtend, gewoon in de oven schuiven en af en toe kijken of ze al gaar zijn, dat duurt ongeveer een uur tot 5 kwartier. In de namiddag ging ik verder met het gerecht.

Ik had geen ervaring met bieten en gruwde ervan. Ik heb dus veel gezocht op internet naar een recept dat ik durfde te maken. Dat vond ik niet echt maar ik deed wel inspiratie op. Zo kwam ik vaak de combinatie tegen van bieten met azijn of balsamicoazijn, Bieten met appel, Bieten met sinaasappel, Bieten met geitenkaas. Bieten schijnen het dus goed te doen in een combinatie van zoet met romig.

Ik experimenteerde met zoete uien, munt en geitenkaas en dat leverde een heerlijk gerecht op!


Wat heb je nodig voor 2 eters:
400 gram bieten, ongeschild en ongekookt
2 grote uien, in ringen gesneden
1 teentje knoflook
1 el olijfolie en wat knlookolijfolie om de bieten in te smeren
50 gram zachte geitenkaas


Voor de dressing over de bieten:
1 el olijfolie
1 teentje knoflook, geraspt
mespunt chilipoeder
1 thl gedroogde munt (of verse als je hebt)
mespunt kaneelpoeder
peper en zout

Voorbereiding
Verwarm de oven op 200 graden.
Meng de olijfolie met peper, zout en knoflook. Was de bieten en smeer ze in met de knoflookolie. Wikkel elke biet afzonderlijk in aluminiumfolie en leg ze in het midden van de oven. Laat ze in ongeveer een uur tot 5 kwartier gaar worden, afhankelijk van de grootte van de bieten. Probeer met een houten prikker of ze gaar zijn.
Laat ze gewoon afkoelen in de folie. Dat duurt wel een tijd.

Bereiding
Verwarm in een koekenpan wat olijfolie en wat roomboter, laat even uitbruisen. Doe er de uienringen en de knoflook bij en bak de uien 30 minuten op zacht vuur. Regelmatig omscheppen. De uien worden op deze manier heerlijk zoet.

Verwarm als de uien halverwege zijn, de oven op 200 graden.

Schil de bieten, snij in blokjes en leg ze samen met de uien in een ovenschaal. Voeg de marinade toe en schep even om. Kruimel de geitenkaas er overheen en gratineer het gerecht ongeveer 5 tot 10 minuten.

Lekker met in de schil gebakken aardappelen en een stukje kip.

Alternatief:
In plaats van zoete uien, doe je er appelblokjes door.

(*) bieten roosteren: maak de bieten schoon en verstop elke biet apart in een vel aluminiumfolie. Niet bij elkaar stoppen in één groot vel, want dan worden ze niet gaar! Leg de bieten op een rooster in de voorverwarmde oven (200 graden). Een  uur tot 5 kwartier, afhankelijk van de grootte, is genoeg.
Laat afkoelen. Als het goed is, laat de schil zich er zó afhalen.....Ik doe dit vaak als ik een bakdag heb, dan bak in brood en muffins en stop de bieten onder in de oven, worden ze vanzelf gaar.