zaterdag 26 februari 2011

Bananenmuffins - suikervrij

Wat heb je nodig voor 12 muffins:
Een muffinbakblik of stevige papieren muffinvormpjes
200 gr volkoren tarwebloem of speltmeel/bloem (of een mengsel van speltmeel en boekweit)
2 theelepels bakpoeder (te koop bij drogist of natuurwinkel)
2 theelepel kaneelpoeder
beetje zout
200 ml yoghurt(of karnemelk, gewone melk, havermoutdrank, sojamelk)
3 el olie (kokosolie of lijnzaadolie of olijfolie) of roomboter
5 gedroogde pruimen of dadels
het zoet: kies uit 3 el maismoutstroop of appelstroop of suiker (gula java/arenge/gewone) of 4 tot 6 druppels stevia (*)
1 ei
2 kleine bananen
keukenweegschaal
mengbeker
staafmixer

(*) zie produkten ABC
Verwarm de oven voor op 180 graden

Bereiding:
Vet het muffinblik in. Weeg het meel af en meng het met het bakpoeder, het kaneel en het zout.
Giet in een mengbeker de yoghurt. Voeg de olie of boter toe (kokosolie en roomboter moeten eerst verwarmd worden om vloeibaar te worden) en doe deze samen met het ei bij de yoghurt. Voeg de pruimen, de bananen en 3 eetlepels maismoutstroop toe. Zet de staafmixer erop en mix totdat de pruim helemaal is fijngehakt. Meng het mengsel met het meel. Roer niet te lang door. Verdeel het over het bakblik en bak in ongeveer 20 minuten af in het midden van de oven. Bananenmuffins blijven iets klef.
Wip de muffins uit het bakblik en laat ze afkoelen, eet op of vries in. Ze zijn - afhankelijk van de vriezer die je hebt- lang houdbaar mits verpakt in diepvriesdozen of –zakjes.

Opmerking: ik ben geen fan van papieren muffinvormpjes. Het lukt mij nooit om er dan een acceptabele vorm in te krijgen, en ze rijzen niet goed, zien er altijd wat levensmoe uit. Ik gebruik dus altijd gewoon een ingevet muffinblik.